"Twaalf geleden veranderde
hij zijn naam. Jef werd Jeff. Jeff
Callebaut zou Amerika gaan. Een vriendin
op de ambassade had hem een over te nemen
platenzaak getipt. In Los Angeles
kon Jeff een nieuw leven beginnen, als platenboer.
Net toen de laatste details geregeld
waren, overleed de vriendin aan kanker.
Jeff bleef Jeff en in België.
Vandaag stuurt dancing Popcorn affiches
en kaartjes rond : Twintig Jaar disc jockey
Jeff. Hoe houdt iemand het zo lang
uit ? Jeff Callebaut verantwoordt
zich, tijdens zijn lunchpauze. Mijn
vader had het café met feestzaal
De Vrede, in Denderleeuw. Op feestavonden
deed hij een beroep op diskobars. Toen
één van de disc jockey's ermee
stopte, kocht vader zijn diskobar over.
Mijn broer en ik trokken met die diskobar
doorheen Oost-Vlaanderen en Brabant. Ieder
weekeinde draaiden wij plaatjes op trouwfeesten.
Na twee jaar was ik het gesleur met
de diskobar en de verplaatsingen moe."
"Net op dat moment kon
ik als dj aan de slag in The Kings, een
topdancing in Aalst. Ik draaide op
vrijdag en zaterdag tegen 120 frank per
uur. Nu lijkt dat weinig maar in 1974
was dat zeer behoorlijk betaald."
"Drie jaar later kreeg
ik een aanbod van een nieuwe dancing. Ik
heb liever dat u de naam niet noemt. Hij
had namelijk een reputatie. Het was
een mooi aanbod : 20.000 frank per maand.
"Ik ging in het voorstel
in en speelde het spel slim. Deze
keer bracht ik mijn eigen platen mee en
kocht wekelijks nieuwe, van mijn eigen geld.
Sommige weken spendeerde ik 30.000
frank aan nieuwe platen. Op die manier
bond ik de baas aan mij. Gooide hij
mij eruit, dan was hij meteen heel zijn
platenkollektie kwijt. Dat zou een
ramp geweest zijn. Het publiek kwam
immers niet zo maar naar een dancing. Ze
kwamen voor de baas of de garçons,
maar meestal voor de dj en zijn muziek."
"Nog een vier jaar later
opende Popcorn, in Vrasene de deuren. In
een mum van tijd werd dat dé topdancing.
Ik ging er ook vaak uit, na mijn uren
als dj. Popcorn had blijkbaar van
mijn kwaliteiten gehoord, want op een avond
stuurde de baas een mannetje om mijn werk
te beluisteren. Dat beviel hem en
kort daarop deed Popcorn mij een voorstel;
Een heel mooi voorstel : 1.800 fr
per uur. Vandaag is dat veel geld,
in 1977 was dat zeer veel geld. Noteer
wel dat ik nooit in het zwart werkte."
"Zestien jaar later
ben ik nog steeds dj in Popcorn. Enkel
nog maar op zaterdagavond. Een mens
veroudert en kan niet meer zo goed tegen
die slopende nachten."
Bioritme
"In de beginjaren was
ik onverwoestbaar. Ik draaide vrijdag-,
zaterdag- en zondagnacht en ging daarna
nog uit. Maar nooit, niet één
keer, sliep ik langer dan tot 12 u. s'middags
Langer slapen is onverantwoord tegenover
mijn vrouw en mijn zoontje Cederic."
"Ik leef met twee bioritmes
: eentje voor tijdens de week en een ander
voor het weekeinde. Die twee kennen
elkaar niet, dat is maar goed ook.
Zo zit ik elke maandagochtend weer
fris achter mijn bureau. Nooit kwam
ik te laat, nooit meldde ik me ziek, op
mijn werk."
"Toch lieten die twintig
jaar dj sporen na. Omdat ik altijd
de volumeknop flink opendraaide ben ik een
beetje doof."
"Een jaar nadat mijn
Amerikaans plan in het water viel ontmoette
ik mijn vrouw. In de dancing. Een
jaar later zijn we getrouwd, nog een jaar
later is onze zoon geboren. Ik heb
ontzettend veel geluk met mijn vrouw. Zij
vertrouwd mij, daardoor ben ik tot vandaag
dj gebleven. Ik zag veel huwelijken
van kollega's stuklopen, omdat de man bleef
draaien."
Vrouwen
"Ik begrijp de drang
van die mannen. het is inderdaad verslavend.
Elke week sta je weer voor die uitdaging
: zal ik het publiek op de dansvloer krijgen
? Ik heb dat nog altijd. Wanneer
ik op zaterdagavond in mijn wagen stap,
op weg naar Popcorn, ben ik niet om aan
te spreken. Ik ben dan al volledig
gekoncentreerd op de nacht die komt.
"Zijn dj's aantrekkelijk
voor vrouwen ? Ontegensprekelijk. Ik
voel vandaag trouwens een heropleving van
mijn sukses. Maar disc jockeys kunnen
dat succes maar beperkt gebruiken. De
meisjes hebben meestal niet geduld te wachten
tot de dj klaar is met zijn werk. En
tijdens de week blijft ook maar weinig tijd
over. Dan gaan de goede dj's op platenjacht."
"Die platenjacht is
zeer belangrijk. Disc jockey's bestaan
in de eerste plaats bij gratie van muziek.
Daarop moet je je dus koncentreren.
Niet op een inspanning kijken. Zoeken
tot je die ene plaat, waarvan je weet dat
zij de massa aan het dansen kan brengen,
hebt. Dat was altijd mijn ingesteldheid."
"Ik trok regelmatig
naar Amerika. Ik had altijd altijd
een klein platendraaiertje bij. Daarmee
trok ik dan op stoffige zolders en beluisterde
alle platen. Soms van 6 u 's ochtends
tot middernacht, met amper een lunchpauze.
Maar die inspanningen loonden. Zo
vond ik 'Cleopatra Kick' van Jacky La Forge,
voor omgerekend 15 fr. Jammer genoeg
had ik voor datzelfde plaatje hier een jaar
daarvoor 12.000 fr neergeteld."
"Vandaag is die platenjacht
van minder belang. De moderne disc
jockey moet er enkel maar op letten dat
zijn platen de juist beat hebben, dan dansen
de mensen wel. Van ons verwachtte
men variatie.
Verschillen
"Naast een muziekkenner
was een goede disc jockey ook een psycholoog
en biechtvader. Vanachter je platendraaier
zag ik relaties ontstaan en weer kapotgaan.
Dan was je een troostende schouder
of je bemiddelde in een nieuwe liefdesrelatie.
Een goede disc jockey was een bakermat
in de uitgangszee. Maar ik stelde
mijn grenzen. Ik kon niet altijd ingaan
op verzoekplaten, zeker niet wanneer ze
om het uur dezelfde plaat aanvroegen.
"Vandaag is de grens
tussen publiek en de disc jockey veel breder.
In die mega-dancings zie je de dj
amper, laat staan dat je hem kan gaan storen.
Dat sociale aspekt is helemaal verdwenen"
"Vroeger was het vak
van dj nog veel ambachtelijker. Ik
draaide zeer lang op de Lenco 75. Terwijl
de ene plaat draaide lag de ander al klaar
op een tweede platendraaier, die wij dan
met de hand vasthielden, net in die groef
waar wij het wilden dat de muziek begon.
Met de komst van de cd-speler is dat
allemaal veranderd. De charme is er
wat af. Ik heb trouwens nog maar één
jaar een cd-speler. Er komt te veel
oud materiaal op cd uit, om geen cd-speler
te kopen."
"Ik moet eerlijk zijn
: vroeger had de dj het toch gemakkelijker.
Mensen gingen toen in groep uit. Wanneer
één uit die groep danste stond
meteen heel de bende mee op de dansvloer.
Nu gaat men meestal alleen of ten
hoogste in koppel uit. Daar ligt dus
een grote uitdaging van de moderne dj. Dan
komt het erop aan je publiek te kennen.
Weten wie de boel in vuur en vlam
kan zetten. Van die types moet je
het hebben. Maar je moet wel weten
wanneer je hen kan pakken. Je moet
je troefplaten op het juiste moment draaien.
"Ik kende mijn publiek,
dat was mijn grootste troef. Op een
keer was ik weggekonkurreerd. Na twee
weken smeekte de baas mij terug te keren.
Zijn publiek was zowat gehalveerd. Hetzelfde
gebeurde telkens ik met vakantie ging."
"Om helemaal eerlijk
te zijn : de echte disc jockeys vind je
niet in een diskotheek, maar op de baan.
Zij die elke week bruiloften draaien,
dat zijn de echte. Zij moeten naar
ieders smaak draaien voor elke leeftijd
en altijd voor een ander publiek Voor
hen neem ik mijn pet af. "De
allerbeste disc jockeys is hij, die zelfs
mij op de dansvloer krijgt. Zelf dans
ik namelijk bijna nooit. Maar dat
blijkt eigen aan alle disc jockeys. Mijn
plaats is aan de andere kant van de barrière.
Stoppen
"Ik zeg al tien jaar
ermee te stoppen. Eén keer
was het bijna gelukt. Maar na zeven
maand stond ik weer achter de draaitafel."
"Waarom ga ik ermee
door ? Zeker niet voor het geld. Ik
ben trouwens al lang op mijn retour. De
tijd dat ik 15.000 fr kreeg om 3 uur te
draaien op een feest in Dendermonde is lang
voorbij."
"Ik zwak het belang
van het geld als drijfveer echter niet af.
Met een deel van dat geld ben ik een
nieuw huis aan het bouwen. Een ander
deel zit in mijn platenkollektie. Als jonge
gast durfde ik het wel breed laten hangen.
De wagens waarmee ik reed, staken
soms de ogen uit. Maar men vergat
daarbij wel dat ik ieder weekeinde werkte,
nooit thuis was op kerst- en oudejaarsavond."
"Misschien hou ik er
dit jaar mee op. Net als ik is ook
de Popcorn over zijn hoogtepunt heen. Even,
met de revival van de muziek van de jaren
'60 en '70 hoopten we op meer publiek. Maar
dat stagneerde al weer snel. Nu gaat het
weer bergaf.'
Paul DEMEYER
-----
- Dj Jeff
draait nog regelmatig in dancing 'The
Popcorn'. Ik ontmoette hem onlangs en
van stoppen was er geen sprake. Na een
jarenlange stilte is er een ware revival
aan de gang. Nu de meeste uitgaanders
van welleer meer tijd aan zichzelf kunnen
besteden nemen ze de draad weer op en
herontdekken ze hun geliefde dansmuziek
van 20 jaar geleden. (Erik Verstichel,
18/3/2001)
|